Sverige har möjlighet att öka produktionen av livsmedel där vi redan har en hög inhemsk andel – till exempel mejeriprodukter, potatis, ägg, kött och rotfrukter – men också att öka produktionen av livsmedel där andelen är lägre, såsom frukt, bär och baljväxter.
– Vi jobbar långsiktigt med att få ett större utbud av svenska produkter. Vi har exempelvis gjort stora satsningar både inom frukt och grönt men också kött och chark. Här har vi arbetat för att få ett större utbud av produkter med svensk råvara, bättre förvarings- och lagringstekniker som gör att vi kan erbjuda svenska frukter och grönsaker under en större del av året, samt genom att öka efterfrågan på svenskt, säger Eva Rülf, projektledare för svenskt, lokalt och ekologiskt på ICA.
Fler än varannan svensk (55 procent) anser att lågt engagemang bland allmänheten utgör hot mot svensk livsmedelsförsörjning. Om fler kunder valde svenskproducerat skulle efterfrågan öka.
– Vi inom dagligvaruhandeln har ett stort ansvar i att både driva efterfrågan på, samt investera i svenskproducerad mat för att på så sätt gynna den svenska livsmedelsproduktionen som i sin tur bidrar till livsmedelsförsörjningen. Det kan handla om att erbjuda och satsa på svenska livsmedel, men också att göra det enklare för kunder att välja svenskproducerat, säger Eva Rülf, projektledare för svenskt, lokalt och ekologiskt på ICA.
Undersökningens resultat i korthet
• 94 procent uppger att det tycker att det är mycket till ganska viktigt med en stark svensk livsmedelsförsörjning.
• 65 procent har lågt förtroende för att Sverige kommer kunna försörja oss med livsmedel vid en eventuell kris.
• 55 procent anser att lågt engagemang bland allmänheten utgör hot mot svensk livsmedelsförsörjning.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA. Den bygger på 4240 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 17 feb – 3 mars 2025.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se
ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen.