Under våren har ICA genomfört ett fruktexperiment med tio skolklasser runt om i Sverige där man har undersökt om en frukt mellan måltiderna kan påverka barnens studiemiljö. Under två veckor utvärderades både ljudnivån och arbetsron, en vecka med fruktstund och en vecka utan.
– Idag får bara 1 av 10 barn i sig den mängd frukt som rekommenderas – det vill vi på ICA vara med och förändra. Syftet med vårt experiment är att utforska fruktens påverkan i skolmiljön och se vilka effekter en extra frukt om dagen kan ha på lärandet, säger Paula Frösell, Leg dietist på ICA.
Experimentet genomfördes i samarbete med Efterklang, en del av teknikkonsultbolaget AFRY, som ansvarade för ljudmätningen och Anna S Olafsdottir, professor vid institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet som är specialiserad på barn och matvanor, som hade en rådgivande roll.
– För barn är det viktigt att äta något ungefär var tredje timme för att inte råka ut för en energidipp. Genom att göra hälsosamma mellanmål såsom frukt till en naturlig del av barnens vardag skapar man förutsättningar för att barnet ska hålla sig mer jämn i humöret samt att det får kraft och energi till att orka med dagen. Man främjar också goda vanor som kan förebygga hälsoutmaningar längre fram i livet, säger Anna S Olafsdottir, professor vid institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet.
Färre energidippar i klassrummet
En tydlig majoritet av lärarna var överens om att både energinivån (70 procent) och koncentrationsnivån (60 procent) var högre under veckan med fruktstund. Även om en fruktstund inte alltid resulterar i en lägre ljudnivå, menar lärare att resultatet i stället kan leda till bättre diskussioner.
– Jag upplevde att eleverna var mer positiva och energifyllda under veckan då de fick frukt. De deltog mer aktivt i klassrummet, vilket ledde till att ljudnivån ökade något. För att skapa klassrum där vi lär oss behöver vi prata med varandra – och det tyckte jag mig se mer av under fruktveckan, säger Kajsa Roxström, lärare på Herrängens skola och deltagare i experimentet.
Om experimentet:
Fruktexperimentet genomfördes med tio skolklasser (årskurs 2) på olika skolor runt om landet. Experimentet pågick under veckorna 12–15 2025, och respektive skola medverkande under två veckor totalt – en vecka där barnen fick frukt under förmiddagen och en vecka där de inte fick det. Experimentet genomfördes i samarbete med Efterklang, en del av teknikkonsultbolaget AFRY, som ansvarade för ljudmätningen och Anna S Olafsdottir, professor vid institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet som är specialiserad på barn och matvanor, som hade en rådgivande roll. Samtliga lärare har även fått genomföra ett självskattningstest efter avslutat experiment med frågor som behandlar fruktens påverkan på elevernas arbetsro, koncentration och studiemiljön mer generellt.
Experimentet är en del av ICAs nya fruktinitiativ som syftar till att förbättra hälsan hos barn och unga i Sverige genom att öka deras konsumtion av frukt, se ica.se/frukt för mer information.
För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se
ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se