ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    • Student

    Lediga jobb

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik

    Hitta ditt område

    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Butik

    Företagskultur & värderingar

    • Företagskultur
    • Förmåner
    • Värderingar

    Kunskapsbank

    • Blogg
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
    • {{section.Title}}
      • {{subSection.Title}}
        • {{anchor.Title}}
    • We need this for bottom space on iPhone
       
       
Tillbaka
  • Tillbaka
Nyheter
2024
19 september
08:00
  • Pressmeddelande
  • Kerstin Lindvall

ICA Gruppen först i branschen med vetenskapligt baserade klimatmål

ICA har, som första aktör inom dagligvaruhandeln i Norden, fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets initiative (SBTi). Utsläppen från livsmedelssektorn står för cirka 25–30 procent av de globala utsläppen. Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill ICA visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Parisavtalet.

Målen innebär att olika typer av utsläpp ska minskas i olika takt, med tydliga milstolpar till 2030 och 2050. Det långsiktiga målet är netto noll: De utsläpp som fortfarande finns kvar 2050, ska balanseras ut genom att motsvarande mängd koldioxid lagras in på teknisk eller naturlig väg.

- Som en stor aktör i livsmedelskedjan vill vi bidra till att driva arbetet framåt. Våra kunder kan vara trygga i att vi har koll på vår klimatpåverkan i hela värdekedjan, och kan rikta våra insatser där de gör mest nytta för att sänka den i linje med vad vetenskapen kräver. En förutsättning för att vi ska lyckas med det här är att vi gör det tillsammans med våra partners, leverantörer och kunder, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA Gruppen.

De vetenskapligt baserade målen gäller för ICA Gruppen som helhet, och täcker in klimatpåverkan från alla bolagen i Gruppen och deras värdekedjor. Sedan tidigare har ICA Gruppen haft målsättningar till 2030 att dels minska utsläppen från den egna verksamheten, dels klimatpåverkan från såld mat. Nu räknas fler utsläpp in, och långsiktiga mål sätts till 2050. Både leverantörer, butiker och kunderna måste minska utsläppen om ICA Gruppen ska nå målen.

- De vetenskapligt baserade målen bekräftar att våra nuvarande nyckelindikatorer adresserar de största utsläppskällorna, så våra färdplaner till 2030 ligger fast. Till prioriterade insatser hör att fortsätta fasa ut fossila drivmedel, klimatanpassa kylar och frysar, fortsätta energieffektivisera, och inte minst om att accelerera arbetet för minskat klimatavtryck från maten vi säljer, säger Kerstin Lindvall.

Från och med årsredovisningen 2024 kommer ICA Gruppen att publicera ett komplett klimatbokslut, med samtliga utsläpp i scope 1, 2 och 3. Till skillnad från tidigare kommer också så kallade ”FLAG-utsläpp”, det vill säga utsläpp som kan härledas till olika typer av landanvändning, att redovisas separat. För ICA Gruppen handlar dessa utsläpp primärt om produktionen av livsmedel, medan resterande utsläpp från exempelvis energi, bränsle, förpackningar, och produktionen av andra varor, kommer att redovisas som ”Non-FLAG”.

ICA Gruppens vetenskapligt baserade klimatmål


Övergripande mål

• ICA Gruppen ska nå netto noll växthusgasutsläpp över hela värdekedjan till 2050.

Kortsiktiga mål till 2030

• Energi och industri (”Non-FLAG”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 1 och 2 med 42% till 2030, jämfört med basåret 2022. ICA Gruppen ska också minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 med 42% inom samma tidsram.
• FLAG (”Forest, Land and Agriculture”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 FLAG med 30,3% till 2030, jämfört med basåret 2022*. ICA Gruppen ska också uppfylla krav för icke-avskogning för alla varor som kan kopplas till avskogning** senast i december 2025.

Långsiktiga mål till 2050

• Energi och industri (”Non-FLAG”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 1 och 2 med 90% till 2050, jämfört med basåret 2022. ICA Gruppen ska också minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 med 90% inom samma tidsram.
• FLAG (”Forest, Land and Agriculture”): ICA Gruppen ska minska absoluta växthusgasutsläpp i scope 3 FLAG med 72% till 2050, jämfört med basåret 2022*.

* Målet omfattar FLAG-utsläpp och kolinlagring
** Som de definieras i EU:s avskogningsförordning

För mer information

ICA Gruppens presstjänst
Telefon: +46 (0)10 422 52 52
E-post: press@ica.se


ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med fokus på mat och hälsa. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster, ICA Försäkring och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. ICA Gruppen omsatte 2023 cirka 148 miljarder kronor.

2024 19 september 08:00
  • Pressmeddelande
  • Kerstin Lindvall

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.